Starta en fotobutik på bästa sätt

För att en butik eller ett företag ska lyckas så krävs det framförallt tre saker: en produkt eller tjänst som är kvalitativ, bra service och effektiv marknadsföring. Det spelar ingen roll hur bra din vara är om kunden upplever att hen blivit illa bemött, och utan en snygg profil gentemot omvärlden kommer ingen bli nyfiken på vem du är. Allt bör vara på topp, med andra ord!

Om du ska starta en fotobutik så är det viktigt att du hittar balansen mellan alla tre och det är lokalen som kommer att bli ditt ansikte utåt. Det är här som du visar vad du kan göra och ju bättre du organiserar dina displayer desto mer kommer kunden att lockas. Hos Displayexperten.se kan du hitta allt det du behöver för att din butik kommer att se så fin och intressant ut som möjligt, och här följer lite tips på vad du bör tänka på.

Visa vad du säljer

Låt säga att du ska öppna en butik som framkallar bilder snabbt men också säljer kameror. Här är det både en tjänst och en vara som ska marknadsföras och du bör helst visa upp det du säljer i skyltfönstret och inne i butiken. Genom att rada upp olika kameror på snygga hyllor och sedan sätta upp foton som tagits av dem på displayställ visar du på ett enkelt sätt vilka möjligheter kunden har. Håll dig a jour med olika trender och teknologier genom att gå på fotomässor och skylta sedan därefter. För tillfället är det exempelvis extra populärt med naturfoto och genom att skylta väl med vackra landskapsbilder i kombination med exempelvis stativ och passande objektiv visar du dina kunder att du hänger med och att du har allt de behöver.

Ge idéer

fotograferingAlla kunder är inte proffsfotografer och därför är det viktigt att du visar fotografins många möjligheter. Vet din kund att höja värdet av sin bostad med fina foton eller att det är en stor amatörtävling på gång? Att de kan göra kul fotoböcker från semestern eller att en viss kamera kan användas i vatten? Genom att informera om fotografins alla olika aspekter via displayer, gatupratare eller bordsställ ger du kunden idéer och kan se fram emot ökad efterfrågan av det du har att erbjuda.